Modelová situace 1 : Dálnice D5, směr Praha – Plzeň, cca 18 hodin. Zelený peugeot řízený mladou ženou jede v levém pruhu. Předjíždí kamión rychlostí někde okolo povoleného maxima. Zezadu se přiřítí modré volvo, typ nedám, rychlostí cca 170 km/h – podle toho, jak rychle se blížil. Zuřivě bliká, ačkoli mu musí být jasné, že žena s peugeotem mu nikam uhnout nemůže. Dokončuje předjetí, zařazuje se, volvo zrychluje na svůj původní standart a mizí v dáli. Ale byl připoutaný a svítil. Připadá Vám, že pásy a světla byla v tuto chvíli to nejdůležitější ???
Ad pásy: Ano, nemít bezpečnostní pás je přestupek. Ale koho ohrožuje ? Pouze a jedině mně. Nebo jinak, je to přestupek, který neohrožuje okolí, ale pouze přestupce. Kde bere systém právo mně pokutovat a sbírat body za věc, kterou ohrožuji pouze sebe ? To i kouření je potenciálně nebezpečnější a není tak pronásledované. Myslím kouření obecně, nikoli za volantem.
Modelová situace 2 : Město Přeštice, jižně od Plzně, směr Klatovy. Světelná křižovatka ulic Rybovy, Nepomucké a třídy 1. máje. Tatáž žena v tomtéž voze staví na semaforu na červenou. V tu chvíli ji částečně přes zebru, která v těch místech nahrazuje středový ostrůvek a částečně protisměrem objíždí vysokou rychlostí na originál červenou starší VW Passat. Byl připoutaný a svítil. Byla světla a pásy i v tomto případě nejdůležitější pro bezpečnost silničního provozu ?
Ad světla: Jsem nepřítelem denního svícení a ví se to o mně. Jezdil jsem léta bez používání světel ve dne a nečinilo mně problémy rozlišovat situaci na silnici. Můj názor je ten, že kdo za bílého dne nevidí auto bez světel, nepatří na silnici. I když uznávám, že mezi svítícími nesvítící lehce zaniká. Svícení ve dne bychom měli nechat těm, kteří potřebují upozornitt na nějakou mimořádnost. Motocyklistům, protože jsou daleko zranitelnější než my. Autoškole, protože to moc neumí. Autu s nějakou poruchou, protože patrně nepojede stejně rychle, jako my. Vlečení auta, protože je to jízdní souprava neočekávané délky. Autům s právem přednostní jízdy, už z jejich principu. Prostě těm, kteří potřebují být vidět. Dokončím po další modelové situaci.
Modelová situace 3: Bratr výše zmíněné ženy byl doslova sestřelen ze silnice autem, které jelo bez světel, vysokou rychlostí a protisměrem. Nemohu bohužel být přesnější, neboť jsem u toho nebyl, ale domnívám se, že to bylo v zatáčce, kterou ten dotyčný tzv. řezal. Bylo to ve večerních hodinách, za šera.
A to je to o čem tu mluvím. Mluvím o svícení ve dne. Kdo za šera, nebo za deště, za chumelenice nebo jinak snížené viditelnosti nerozsvítí, tak je blbec. Na nás tuhle vykoukl z mlhy bílý chladírenský NA bez světel….taky docela překvapil…. Možná by mně nesvítící blázen usnadnil vyhýbání tím, že by mně neoslnil, nebo taky ne. Nebo bych ho viděl pozdě jako Ondra. V každém případě tady už je blbě pár dalších věcí. RYchlost, protisměr….ta světla by za normální situace neznamenala žádné ohrožení. Na druhou stranu, kdyby svítil, dalo se asi nehodě předejít. Ale jak už výše – svícení za snížené viditelnosti je samozřejmé, a já jsem byl jeden z prvních, kdo za šera rozsvěcel. Ale svítit ve dne se mi krutě příčí, tím spíš, že se domnívám, že přínos pro bezpečnost není až tak výrazný – nebo máte snad jiný pocit ? Klesla po zavedení povinnosti svítit po celý rok přes den někjak výrazně nehodovost ? Myslím, že neklesla. A ani trest se mi nezdá odpovídající společenské nebezpečnosti….
Na druhou stranu, nezačneme-li od maličkostí, nedobereme se nikdy ničeho. Jen se mi zdá, že u nás se postihují jen ty maličkosti. Nějak to ten systém nezvládá a celkem mi vadí, když ho v tom někdo podporuje, místo, aby konstruktivně kritizoval…