aneb další pokus o recenzi….
Tuhle jsem vyrazil do opery….měl bych říct na operu, neboť kulturní zařízení, až takto specializované v Plzni nemáme. Mým cílem byl Nabucco, dílo Giuseppe Verdiho. Jedná se o biblický příběh, ovšem notně ořezaný, takže extrémně strhující děj nečekejte. Ale o tom to není… Děj začíná v Jeruzalémě. Židovský vojevůdce Ismael byl dříve jako vyslanec v Babylóně, kde byl uvězněn. Královská dcera Fenena mu však pomůže z vězení a prchne s ním. A teď stojí za branami vojsko krále Nabuchodonora, který prahne po pomstě. No…on by až tak neprahl, ale jeho druhé dceři Abigail se Ismael rovněž líbil. A zraněná ženská ješitnost je horší než mužská…:-). Babylóňané Jeruzalém dobudou. Abigail dá Ismaelovi a Feneně na výběr. Buď se jeden druhého zřeknou a Ismael si vezme Abigail, nebo násilná cesta. Oba rezolutně prohlásí, že se své lásky nevzdají. Zachariáš – židovský velekněz ještě zkouší zastrašit krále tím, že dřív, než jeho vojáci znesvětí chrám, zabije jeho dceru. V tom mu však zabrání Ismael, a je za to židy proklet a vyhnán. Židé jsou zajati a odvlečeni. V babylóně však brzy Fenena dosáhne toho, že židé jsou osvobozováni. To se nelíbí Abigail a ani poměrně silné klice kněžích Baala, válečného božstva babylónu. Ta se navíc dozví, že není zákonitou dcerou, ale pouhou otrokyní – původem, což jí ještě víc popudí. Pokusí se krále svrhnout, ten se prohlašuje za boha a do nebe se rouhá. Za to jej stihne trest a blesk z nebes jej srazí. Král se zblázní a Abigail toho okamžitě využívá. Vymámí z krále příkaz k popravě všech židů, i Feneny, která mezitím přijala židovské náboženství, a krále nechá uvěznit. Tomu se ve vězení pomalu vrátí rozum a prosí židovského boha za odpuštění. Ten mu nakonec snímá pouta a otevírá žalář. Právě včas, aby král dorazil na poslední chvíli a svou dceru a židy zachránil. Zde se vyznává z víry v židovského boha, Baalovi kněží jsou vyhnáni, židé osvobozeni a proradná Abigail umírá…(z neznámých příčin). Tím je příběh ukončen.
Opera byla nastudována v originále, naštěstí, pro ne úplně znalce, nahoře pod oponou, na malém plátně běžely české titulky, takže i naprostý laik se neztrácel…
Vyzdvihl bych hlasy pěvců, zejména Zachariáše, a i Abigail dokázala s hlasem divy. BOhužel, jak již řečeno, nejsem operní odborník a tudíž mi jména umělců mnoho neříkají, ale bylo tam mnoho ne příliš českých jmen…..mohu se jen dohadovat, zda šlo o zahraniční pěvce na hostování, nebo tak něco….
Orchestr také odvedl hezký kus práce. A v majestátních tónech mi chvilkami šel mráz po zádech…z monumentálnosti té hudby. Perlička – rozštípal mně harfenista…který celou operu jen seděl s rukama v klíně a točil si palci mlýnek, aby se tón jeho nástroje nesl nad ostatními v poslední árii…. Na Nabucca jsem se dlouho těšil a myslím, že právem…
Opera byla nastudována v originále, naštěstí, pro ne úplně znalce, nahoře pod oponou, na malém plátně běžely české titulky, takže i naprostý laik se neztrácel…
Vyzdvihl bych hlasy pěvců, zejména Zachariáše, a i Abigail dokázala s hlasem divy. BOhužel, jak již řečeno, nejsem operní odborník a tudíž mi jména umělců mnoho neříkají, ale bylo tam mnoho ne příliš českých jmen…..mohu se jen dohadovat, zda šlo o zahraniční pěvce na hostování, nebo tak něco….
Orchestr také odvedl hezký kus práce. A v majestátních tónech mi chvilkami šel mráz po zádech…z monumentálnosti té hudby. Perlička – rozštípal mně harfenista…který celou operu jen seděl s rukama v klíně a točil si palci mlýnek, aby se tón jeho nástroje nesl nad ostatními v poslední árii…. Na Nabucca jsem se dlouho těšil a myslím, že právem…